Azonnali fizetési rendszer: mi lehet az oka, ha nem érkezik meg azonnal a pénz?


2020. már 04. írta: Takarék

Mint minden összetett informatikai rendszer esetében, technikai problémák az AFR-ben is felmerülhetnek, nem is beszélve arról, hogy ez esetben nem egyetlen bank informatikájáról, hanem egy rendkívül bonyolult, sokszereplős, országos rendszerről beszélünk.

Banki oldalon ez azt jelenti, hogy ha technikai hibák miatt egy-egy pénzintézet AFR-rendszerében átmenetileg valamilyen zavar következik be, akkor annál a banknál nem lehet kezdeményezni azonnali utalást, és/vagy az ahhoz a bankhoz érkező utalások is sikertelenek lesznek. Előfordulhat az is, hogy az átutalás azért nem érkezik meg azonnal, mert az ügyfél által kezdeményezett utalás nem felel meg az azonnali fizetés kritériumainak.

Azonnali fizetési rendszer bevezetése után is automatikusan IG2-ben kerülnek teljesítésre a 10 millió forintot meghaladó összegű, vagy értéknappal ellátott, illetve papír alapon benyújtott átutalási megbízások, továbbá a vállalatok kötegelt (egyidejűleg több megbízást tartalmazó, mint pl. csoportos bérutalás) megbízásai. Ügyfeleknek IG2-ben értéknaposan kell utalniuk olyan esetekben is, amikor a kedvezményezett számlaszám nem AFR képes, azaz adott számlaszám nem tud AFR megbízást fogadni (erről AFR megbízás válaszüzenetben tájékozódhat az ügyfél).

Egy ilyen óriási, rendkívül szigorú feltételekhez kötött, sokszereplős és bonyolult rendszer indulásánál azonban szinte elkerülhetetlenek a technikai problémák felmerülése is, így erre is fel kell készülni. Elsősorban kisebb hibákra lehet számítani, így, ha egy bankban egy nap 10-20 tranzakció sikertelen, az ugyan nyilván elégedetlenséget szül az érintett ügyfeleknél, ezért mindenképp megoldandó a probléma, de ettől a teljes rendszer alapvetően még jól működik, ha a többi, akár több tízezer utalás sikeres. Egy ilyen nagy rendelkezésre állású rendszernél csak több ezer sikertelen tranzakció, több tízperces leállás esetén lehet általános problémáról beszélni.

A Takarékbank – törekedve az ügyfelek elégedettségének szinten tartására – megerősített ügyfélszolgálattal, illetve informatikai háttértámogatással készülnek az ügyfelek kiszolgálására.

blog_56_1.jpg

Szólj hozzá