Mi lesz a magyar bankokkal 2019-ben? Megszólal a kilenc vezér


2018. dec 30. írta: Takarék

A hitelboom, a fenntarthatatlanul magas profitabilitás és a digitalizáció éve volt 2018 a magyar bankszektorban. A Portfolio ezúttal is megkérte a kilenc legnagyobb hazai bankcsoport első emberét, hogy értékeljék a mögöttünk hagyott évet és adjanak előrejelzést 2019-re. Alábbi kérdéseinkre válaszoltak:

1. Hogy értékeli 2018-at saját bankja és a bankszektor szempontjából?  
2. Mit tekint saját bankja és a szektor előtt álló legnagyobb kihívásnak 2019-re?  
3. Mely termékek, szolgáltatások és innovációk területén hozhat növekedést, előrelépést 2019 saját bankjánál, illetve a bankszektorban?

Barna Zsolt általános vezérigazgató-helyettes, OTP
1. A hazai bankrendszer 2018-ra volumenében és arányaiban elérte a 2006-os szinteket, a kedvező gazdasági környezetnek, a szolgáltatásfejlesztéseknek és az erős versenynek is köszönhetően rendkívül jól teljesítenek a magyarországi bankok. A szigorúbb szabályozási környezetnek és felügyeleti kereteknek köszönhetően még szabályozottabbá vált a bankok működése, ez többek között biztonságosabb működést eredményez. Várakozásainknak megfelelően, a hazai ingatlanpiac feléledésének és az erősödő belső kereslet, illetve a csökkenő munkaerőpiaci tartalékok által elindított magánberuházásoknak köszönhetően 2017/2018-ban véget ért a hitel nélküli növekedés. Megindult a hazai és a régiós hitelpiacok gyors, de nem túlfűtött bővülése, ami a jegybank és az OTP várakozásai szerint is tartós folyamat lehet. Az OTP Bank sikeresen ragadta meg a kedvező gazdasági környezetben rejlő lehetőségeket, folyamatos fejlődésének, erős tőkehelyzetének, likviditásának köszönhetően a közép-kelet-európai régió meghatározó pénzintézetévé vált. Rendkívüli eredménynek tartom, hogy egy budapesti központú vállalatcsoport ilyen mértékű növekedésre képes. Hiszünk a régió jövőjében és tevékenyen hozzá is kívánunk járulni a fejlődéséhez. Stratégiánk része, hogy valamennyi piacunkon, ahol már jelen vagyunk, részesedésünk növelésére, pozíciónk erősítésére törekszünk organikus módon és akvizíciók révén is. Folyamatosan vizsgáljuk az akvizíciós célpontokat, legutóbb Bulgáriában és egy újabb országban, Albániában jelentettünk be bankvásárlást. Ezen integrációk során a helyi szabályozási kereteket, társadalmi és munkaerőpiaci sajátosságokat is figyelembe kell venni. Célunk minden esetben az optimális üzemméret elérése és az OTP Bank szakértelmének régiós piacokon való kamatoztatása, ügyfeleink, munkatársaink és részvényeseink érdekeit szem előtt tartva.
2. Noha a fejlett gazdaságok az elemzői várakozások szerint csak mérsékelten lassulnak, de sokan beszélnek arról, hogy épp itt az ideje egy újabb menetrend szerint érkező gazdasági válságnak. Ha így is lesz, az OTP minden értelemben felkészült, tőke- és likviditási helyzetünk önbizalomra ad okot. Egyelőre a konjunktúrát tekintve egyébként optimisták vagyunk, a következő időszakban is bővülésre számítunk. A gazdasági növekedés folytatódik, ahogy a fogyasztás is tovább erősödhet. Erre számítunk a hitelezési folyamatok tekintetében is, a lakás- és a jelzáloghitel piac növekedése sem áll meg. Van néhány olyan folyamat, amely jövőre is komoly munkát és odafigyelést igényel. A hazai bankszektor jövedelmezősége, több kedvező egyszeri hatás eredőjeként (risk-cost visszaírások, értékpapírokon elért eredmény), átmenetileg érdemben meghaladja a hosszú távon várható szintet, emiatt a következő időszakban vélhetően lesz egyfajta egészséges visszarendeződés a profitabilitás terén. Az idei évben komoly feladatot jelentettek a gyakori jogszabályváltozások, elég csak a CSOK-kal, illetve az LTP-vel kapcsolatos rapid módosításokra gondolnunk. A hasonló változások szerintem 2019-et sem kerülik majd el. Hosszú hónapok, vagy inkább évek óta készülünk a PSD2 és az azonnali fizetési rendszer bevezetésére, 2019-ben lesz az éles teszt időszaka, ez biztosan okoz majd kihívást a szakemberek számára. A tranzakciós illeték és az alacsony kamatszint miatt rendkívüli mértéket öltött a lakossági készpénzhasználat, a lakosság otthon tartott készpénzállománya megduplázódott. Fejlesztéseinkkel, szolgáltatásainkkal, edukációs tevékenységünkkel azon leszünk, hogy a biztonságos, gyors és költséghatékony fizetési rendszerek felé vonzzuk az embereket. Feladatunknak tekintjük, azt is, hogy az otthon tartott, ma még pihenő készpénzállományt a tulajdonosaik számára "dolgozó" forrássá tegyük.
3. A fejlesztések átszövik az OTP Csoport működését. Egyre nagyobb hangsúlyt kap szolgáltatásainkban a készpénz- és papírmentesség. A rutintranzakciók egyre inkább az online térbe helyeződnek át, a fiókokban pedig tovább erősítjük a tanácsadói funkciókat, hogy ügyfeleinknek minél teljesebb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Idén év végén adtuk át innovációs fiókunkat a budapesti Árkád üzletközpontban, ahol ügyfeleinkkel közösen fejlesztjük a jövő banki megoldásait. És ha már innováció: sokat várunk a 2019-es év elején induló második akcelerációs programunktól is. Már az előző körből is igen izgalmas partnereket tudunk felmutatni. Például a számladigitalizálás és a családi bankolás terén innovatív megoldást kínáló cégekkel kezdtünk együttműködést. Mi is látjuk, hogy a digitalizáció olyan mértékű fejlesztési boomot generált, hogy a régi munkamódszereken is módosítanunk kell, csak így tudunk lépést tartani a változásokkal. Ezért az OTP Bank ezen a területen is lépett: a pénzügyi intézmények közül az elsők között térünk át az agilis munkamódszer mindennapi alkalmazására. Januártól több mint hatszáz kolléga fog a merőben új munkamódszerek segítségével fejleszteni. A változás nem csak az IT, hanem a lakossági hitelezési területet is érinti. Az átállástól azt várjuk, hogy lényegesen gyorsabb és hatékonyabb lesz a különböző részfeladatok végrehajtása, de például több idő lesz tesztelésre is, így minél jobb és korszerűbb termékekkel tudunk majd piacra lépni.

David Moucheron vezérigazgató, K&H
1. A K&H Bankcsoport nagyon eredményes volt 2018-ban, így az év első 9 hónapjában 45,1 milliárd forint nettó nyereséget ért el, ami éves összehasonlításban 40%-os emelkedést jelent. Még az ingatlan- és pénzügyi eszköz értékesítési tranzakciókból származó 4,2 milliárd forintnyi rendkívüli bevétel nélkül is az adózás utáni eredmény 40,9 milliárd forintot tett ki, ami éves összehasonlításban 27%-os növekedésnek felel meg. A nyereség növekedése elsősorban a magasabb üzleti volumeneknek, a magasabb ügyfélszámnak és a kedvező hitelezési költségeknek köszönhető. 2018 szeptember végéig az új hitelkihelyezések értéke elérte a 372 milliárd forintot. Folytattuk beruházásainkat digitális megoldásainkba annak érdekében, hogy ügyfeleinknek minél egyszerűbb és kényelmesebb banki és biztosítási szolgáltatásokat tudjunk kínálni. A digitális szolgáltatások területén az előző év azonos időszakához képest 84%-kal több ügyfelünk veszi igénybe mobilbanki szolgáltatásainkat, és minden hetedik ügyfelünk rendelkezik biometrikus profillal, illetve biometrikusan ír alá. Gyakorlatilag minden fiókunk rendelkezik befizető ATM-mel és 40 fiókunk készpénzmentes. Ez újabb előrelépést jelent abba az irányba, hogy a banki tranzakciók teljes mértékben papírmentessé válhassanak. Stabil pénzügyi eredményeink ügyfeleink bizalmát és a magyar gazdaság támogatásában betöltött szerepünket tükrözik. Habár egyértelmű, hogy az egész bankszektor nyereséges volt 2018-ban, azonban fontos megjegyezni, hogy ebben az eredményben nagy szerepet játszottak az egyszeri tételek, különösen a céltartalékok felszabadítása. Ez a nyereségességi szint ezért hosszú távon nem tartható fenn.
2. A szabályozói változások megvalósításának költségeit emelném ki, amelyek az alapműködést és a hagyományos banki szolgáltatásokat formálják át (így például a PSD2, DIP, Mifid2), ezen kívül az erősebb árazási versenyt és így növekvő költségnyomást, valamint egy lehetséges kamatemelkedési ciklus kezdetét és a gazdasági lassulást. Arra számítunk, hogy az online megoldások csökkentik majd a banki költségeket, egyrészt azért, mert a folyamatok gyorsítása alapvető szükséglet a digitalizációhoz, másrészt pedig azért, mert az automatizáció helyettesíteni fog néhány funkciót. Az olyan digitális megoldás, mint az online hiteligénylés egyre inkább előtérbe fog kerülni a gyorsaság és egyszerűség miatt. Ugyanazok a kollégák tanácsadói szerepet tölthetnek be ahelyett, hogy végrehajtói folyamatokat végeznének. Hiszünk abban, hogy az emberi tényező, különösen a tanácsadói szerep, kiemelkedő marad a bankolásban, különösen az olyan helyzetekben, mint az első bankszámla megnyitása, az első hitelfelvétel vagy az első befektetés.
3. A volatilitás velünk marad 2019-ben, így fontos, hogy megtakarítóként ragaszkodjunk az előre felállított, hosszú távú stratégiánkhoz, és gondolkodjunk portfólióban. Ebben a változékony környezetben a rendszeresen félretett és befektetett összegekkel, azaz több időpontban szálljunk be a piacra, hogy tudjuk csökkenteni a kockázatot. Úgyhogy folytatódó dinamikára számítunk a befektetési termékek esetében. Szintén dinamikus növekedésre számítunk 2019-ben a hitelezés terén, de valószínűleg kisebb mértékben, mivel nem számítunk ekkora mértékű GDP-emelkedésre, mint idén. A másik oldalon azonban a költségeket szigorúan szinten kell tartanunk, mivel az erős verseny nyomás alatt tartja majd a marzsokat. Mindeközben a digitális megoldásokba történő folyamatos beruházás szükségessé teszi, hogy az üzleti területről szabadítsunk fel erőforrásokat. Habár sűrűsödnek a globális/magyar lassulásra utaló jelek, ennek ellenére 2019 még mindig várhatóan erős év lesz a gazdaságban es a bankszektorban is.

Patai Mihály elnök-vezérigazgató, UniCredit
1. A magyar gazdaság jó teljesítménye köszön vissza a bankrendszer eredményeiben is, stabil a növekedés, a vállalatok zöme prosperál - a fő kihívást a bérnyomás jelenti számukra. Ez ugyanakkor banki szempontból kedvező, hiszen megfelelő támaszt ad a lakossági hitelezésnek: az emberek optimistábbak, előretekintve bizakodóbbak, megindult a fogyasztás. Sok ember megértette, hogy a jelenlegi kamatszinteknél nem lesz kedvezőbb a közeljövőben és döntöttek a hitelfelvétel mellett. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Kamatcsere Eszköze (MIRS) és Jelzáloglevél vásárlási programja kedvezően hatott a hitelezésre. Az intézkedések helyesen a hosszan fix hitelek felé tolják a jelzáloghiteleket, s ez óhatatlanul is kihat a fogyasztási hitelekre is. Ez a trend az ügyfeleknek és a bankoknak is kedvező. A vállalati hitelezésben kínálati piac van, ám egyelőre a cégek a saját, az évek alatt - az elhalasztott beruházásokon - megspórolt pénzüket költik, s bár az MNB sokat oldott a helyzeten az NHP-programmal, még mindig érezhető, hogy a magyar gazdaság hiteléhsége alatta marad a környező országokénak. A szektor az idén újra komoly nyereséget termel, ám látni kell, hogy a profitjának közel 40 százaléka még mindig a korábbi céltartalékok felszabadításából származik majd. A fenntartható profitabilitás az idei szint harmada-fele lehet, nagyon sok múlik majd a szabályozási környezet változásán. A bankrendszer számára kihívást jelent az új és új uniós és hazai előírásoknak való megfelelés, miközben például a PSD2 szabályozás révén kevésbé regulált - s így kisebb költségszinttel dolgozó - versenytársakat kapnak a bankok. A banki társadalom folyamatosan kéri az extra pénzintézeti terhek felülvizsgálatát - a bankadó további mérséklését és a korszerű, elektronikus pénzügyek intézését megnehezítő tranzakciós illeték eltörlését. Nem öncélú a kérés: ha a magyar bankok még versenyképesebbek lesznek, az tovább erősítheti a magyar gazdaság stabilitását. Az év végi adatok még nem nyilvánosak, de az UniCredit Bank eddigi eredményei a tavalyi évhez hasonlóan jók.
2. Kihívást jelent majd az új szabályozásoknak, elvárásoknak való megfelelés - a PSD2 mellett itt kiemelten gondolok az Azonnali Fizetési Rendszer implementálására - amelyeknél a jövő lehetőségeit nagyban determináló lehet majd, hogy melyik hitelintézet mennyire tud versenyképes és ügyfélközpontúbb megoldásokat a piacra dobni. További kihívás, hogy mennyire tudjuk majd munka folyamatainkat felgyorsítani, digitalizálni. Ezek a szükséges informatikai beruházások költségigényes fejlesztések, amelyeket az is ösztönöz, hogy az általános munkaerőhiány miatt a bankrendszer számára is egyre drágább emberi munkaerőt, ahol csak lehet minél hatékonyabban kiváltsuk. Az UniCredit Csoport sokat invesztál az üzletet támogató és a belső folyamatokat kiszolgáló IT-rendszerek fejlesztésébe annak érdekében, hogy segítse a digitális evolúciót, valamint hogy előre érzékelje és kiszolgálja az ügyfelek változó magatartását és elvárásait. A piacon az ár- és ügyfélszerzési verseny jövőre jó eséllyel még erősödik is. Emellett a piaci szereplőknek azzal is számolniuk kell, hogy a jelenlegi, az eredményességet is befolyásoló alacsony kamatkörnyezet a korábbi várakozásokhoz képest hosszabb ideig maradhat fenn. Ebben a környezetben talán már másképp hat majd a szektor kérése, amely az extra közterhek csökkentését kérik az illetékesektől.
3. A lakossági oldalon a hiteldinamika fennmaradásával számolunk, a hangsúly jól láthatóan a Big Data használatán alapuló, automatikus fogyasztási hitel termékeken lehet, amelyek kidolgozása egyrészt ügyfélkövetelmény, másrészt pedig a munkaerőhiányból eredő kényszer is. Piaci oldalról jó lépésnek tartjuk az új lakás áfa szabályozás megoldását, aminek következtében egyrészt a projektfinanszírozás kockázatai csökkenhettek, másrészt pedig tervezhetőbbé vált a jelzálog-finanszírozás is. Az azonnal fizetés indulása nagy lehetőség a piaci szereplők számára, minden bank koncentráltan figyel az MNB jelzéseire, amelyek az azonnali fizetés júliusi bevezetése előtt a tervek szerint januárban induló tesztfázist kísérik. Ahhoz ugyanakkor, hogy a bevezetésben rejlő növekedési lehetőséget valóban ki lehessen használni és az MNB terveit igazolva a banki tranzakciók volumenének jelentős bővülését elérjük, mindenképp szükséges a költségoldal felülvizsgálata is. Az UniCredit Bank tradicionálisan erős a nagyvállalati, multinacionális befektetések finanszírozásában is, e szegmensben is szeretnénk újból jó eredményeket elérni, a lakossági hitelpiacon a személyi kölcsönök és a jelzáloghitelek értékesítésének további erősödésére számítunk. Újabb mérföldkő lehet 2019-ben, hogy az idén aláírt együttműködési megállapodás alapján a bankkártya-elfogadó (POS) hálózatunkban jövőre lehetővé tesszük az Alipay használatát - elsőként a hazánkba látogató kínai turisták számára. Büszkék vagyunk rá, hogy a csoporton belül Olaszország után mi lehetünk a következők, ahol elérhetővé válik a szolgáltatás.

Vida József elnök-vezérigzgató, Takarék
1. 2018-ban a bankszektor összességében ismét sikeres évet zárt, ám a megelőző évek 15%-os tőkearányos profitja érdemben lefelé, a 10%-os szint felé mozdult el. A közel 5%-os gazdasági növekedés és a kedvező jövőbeli kilátások hatására jelentősen bővültek az ügyfél-megtakarítások és a hitelezés is dinamikusan növekedett, azonban az emelkedő üzleti volumenek ellenére az alacsony kamatkörnyezetben a bankok kamateredménye mérséklődött 2017-hez képest, miközben a nettó céltartalék-felszabadítás mértéke is jelentősen csökkent. A növekvő működési költségek részben az IFRS-átállás hatását tükrözik. Folytatódott a hitelportfolió minőségének javulása és a hitel-betét arány is kényelmesen 100% alatt maradt. A 2018-as év sikeres volt a Takarék Csoport számára, növekvő jövedelmezőség és pénzügyileg fenntartható működés jellemezte, a korábban megkezdett irányítási, szabályozási, szervezeti és informatikai átalakítások hatása már részben érezhető, a ROE pozitív eredménytartományba került. A 2017 végén több mint félszáz szövetkezeti hitelintézet egyesüléséből létrejövő összesen 12+3 regionális központú szövetkezeti hitelintézet stabilabb és mérethatékonyabb működést produkált az év során, a csoport már egységes arculattal és a hagyományok figyelembevételével megújulásra készen várja az új esztendőt. Különösen arra vagyok büszke, hogy a Takarék Csoport újra él, és erősödik. Miből tud ez az új fejlődni? A régiekből, a hagyományokból, mert aminek nincs gyökere, hagyománya, az nem tud erőteljesen fejlődni. Mi büszkék vagyunk a múltunkra, és felismerve a változás fontosságát, kívánunk az ügyfeleinkre figyelve a jövőbe lépni. A megvalósult és folyamatban lévő digitalizációs fejlesztésekkel a Csoport jó úton halad afelé, hogy egy hatékonyabb, a fogyasztók igényeihez jobban igazodó korszerű bankká váljon. A Takarék Csoport üzleti aktivitása jelentősen növekedett mind a lakossági, mind vállalati területen, a hitelállományok az elmúlt 1 évben közel 30%-kal, míg a magtakarítások közel 20%-kal bővültek.
2. A bankszektor működési hatékonysága még nem javult kellő mértékben, így 2019-ben erre megkülönböztetett figyelmet érdemes fordítani. Véleményünk szerint a kamatkörnyezet nem fog érdemben változni, ezért a nettó kamatbevételek alakulásában nincsenek tartalékok, a nem-kamatjellegű bevételek esetében pedig egyre nagyobb konkurenciát támasztanak egyes fintech cégek. A működési költségek csökkentése rövidtávon ugyancsak nehézkes a bérköltségnyomás és az új szabályozásoknak és elvárásoknak való megfelelés (különösképp AFR és PSD2 bevezetés) miatt. 2019 legfőbb kihívása a Takarék Csoport számára az idén ősszel elfogadott 5 éves stratégia megvalósításának elkezdése, melynek fő célja a versenyképesség növelése, az üzleti és szervezeti korszerűsítés. Ennek egyik legfontosabb lépése a Csoport átalakulásának folytatása, melynek révén 2020-ra a jelenlegi üzleti állományok és erőforrások döntő része egy univerzális kereskedelmi bankba integrálódik. Emellett fontos teendő a kiszolgálási modell és termékkínálat optimalizálásának megkezdése, aminek keretében a fiók és kirendeltség hálózat jelentős korszerűsítésen és átalakításon megy keresztül, hogy létrehozzuk a teljes, országos átjárást az egyes takarékok fiókjai között. Ennek révén bármely ügyfelünket a legmagasabb színvonalon, egységes és piacvezető pénzügyi termékekkel tudjuk majd kiszolgálni, bármely fiókunkban. A kieső kirendeltségek szerepét a Takarék Csoport más fizikai kiszolgáltató pontokkal - ilyen a mobil bankfiók, amely olyan településekre is eljut, ahol korábban a pénzügyi szolgáltatás nem volt jelen - illetve digitális szolgáltatásokkal, digitális pontokkal igyekszik pótolni. A kihívás az ügyfélorientált megközelítés, a helyi értékek megőrzése, támogatása, a vidék pénzügyi lehetőségeinek megőrzése és fenntartása, egy városiasodó, rohanó világban. A humanerőforrás megtartása, képzése a lojalitás megtartása, és egy olyan munkahely megteremtése, ahol nem csak jó dolgozni, de érdemes is!
3. 2019-ben elsősorban a folytatódó digitalizáció mentén eddig létrehozott vagy újonnan kialakítandó termékek és szolgáltatások jelenthetnek komoly előrelépést a bankszektorban, a mobilfizetés használata is dinamikusan bővülhet. A lakosság esetében a 2018-ban felszámolt lakás-takarékpénztári rendszert kiváltó/helyettesítő termékek megjelenésére a legtöbb nagybank esetében számítunk. A vállalati ügyfelek körében pedig továbbra is kiemelt figyelmet kapnak új termékek és szolgáltatások bevezetésében a KKV-k, valamint immáron külön üzletágként az agrárszektor szereplői. Mi eddig is, 10-20-50 éve is a vidék embereinek finanszírozói voltunk, akkor is, amikor nem volt trendi az agrárium finanszírozása. Most valamiért mindenki úgy gondolja az elmúlt 5-6 évben, hogy fontos a mezőgazdaság. Nekünk szerencsénk volt, van... Nekünk, mindig fontos volt a mezőgazdaság, az agrárium, így tapasztalatunk egyben segíti az őstermelőket, családi gazdálkodókat, egyéni vállalkozókat, és a minden bank számára vonzó KKV-kat. Mi tudjuk, és megértjük, hogy a mezőgazdasági termelő "hány lábon is áll", így 2019-ben (is) az agráriumot a mi pályánknak tekintjük. Folyamatosan fejlesztjük digitális csatornáinkat, hogy az ügyfeleink minél egyszerűbben elérjék a szolgáltatások minél szélesebb körét (pl. mobil applikáció, online hiteligénylés). A Takarék Csoport emellett az egyetlen a hazai piacon, amelyik mozgó bankfiókokat állított üzembe, hogy kiszolgálja azoknak a kis, távoli településeknek a lakosait, ahol pénzintézetek egyáltalán nincsenek jelen. 2019-ben a mozgó bankfiók hálózat, illetve a teljesen automatizált, 0/24 órában nyitva tartó okos bankfiókok további bővítését tervezzük. Mi szeretnénk a bankolást emberinek megtartani, hiszen a pénz és a bizalom, a személyes kézfogás mindig is fontos az üzletben. Mi hiszünk és bízunk abban, hogy ügyfeleink a személyes, emberi ügyintézést, tanácsadást választják, ha egy-egy nagy döntést kívánnak hozni, legyen ez lakásvásárlás, de akár családtervezés, hiszen a CSOK már nemcsak finanszírozási, hanem családpolitikai kérdés is. A pénzügyekben jól kell tudni dönteni, amihez támogató, hiteles információkra van szükség. Mi bízunk benne, hogy a bankolás nemcsak pénzkérdés, hanem olyan tanácsadás, amely az élet számos pénzzel összefüggő területein tud megoldást kínálni, amihez nekünk jók felkészült, hiteles szakemberekre van szükségünk, így a hatékonyság mellett a tudás is fontos tényező.

Jelasity Radován elnök-vezérigazgató, Erste
1. Az Erste Bank Hungary rendkívül sikeres, csak organikus növekedésen alapuló évet tudhat maga mögött, 2018-ban minden szegmensben jelentős mértékben, jóval a piaci átlag felett tudta növelni hitelkihelyezését. A már rendelkezésre álló első kilenc havi adatok alapján az ügyfélhitelek bruttó állománya az Erste Bank egészére vetítve 19 (!) százalékkal gyarapodott az előző év azonos időszakához képest. Ezt a jelentős növekedést csak úgy lehetett elérni, hogy mind a lakossági, mind a vállalati hitelezésben az új folyósítás több mint a duplájára nőtt egy év alatt. Lakossági oldalon kiemelkedő a személyi kölcsönök és a mikrovállalati hitelezés lendületes, a tavalyi évhez képest 100 százalékot meghaladó új kihelyezése, valamint a vagyonkezelési üzletágunk 15% körüli növekedése, melyek a terveken felül járultak hozzá a jövedelmezőséghez. Sikeresen újítottuk meg hitelkártya-értékajánlatunkat és pozícionáltuk újra mikrovállalati banki szolgáltatásinkat. A vállalati oldalon pedig a hitelállomány a tervezettnél fél évvel hamarabb, idén év végére eléri a három éves stratégiai célkitűzésünkben szereplő 600 milliárd forintot, amely az állomány megduplázását jelenti ez idő alatt. Ami az egyes szegmenseket illeti: a kereskedelmi célú ingatlanok finanszírozásánál az új folyósítások csaknem a háromszorosára ugrottak az egy évvel korábbihoz képest, míg a hitelállomány közel a másfélszeresére nőtt tavaly szeptember vége óta. A kkv-ügyfelek esetében az új kihelyezés és a bruttó hitelállomány is csaknem a negyedével, 23 százalékkal nőtt egy év alatt, miközben a számlavezető ügyfelek száma is folyamatosan emelkedik. Míg a magyarországi bankszektorban általánosságban nagyon hiányoznak a nagyvállalati ügyfelek a hitelfelvevői oldalon, az Erste Banknak nincs oka panaszra: a nagyvállalatok esetében az új kihelyezések két és félszeresére nőttek tavalyhoz viszonyítva, a bruttó hitelállomány pedig 88 százalékkal gyarapodott szeptember végéig. Mindezek eredményeként az Erste Grouphoz tartozó bankok között idén az Erste Bank Hungary vállalati üzletága - több mutató átlaga alapján - a második legjobban teljesítő vállalati üzletág a csoporton belül. A magyarországi bankok között pedig az Erste Bank vállalati hitelállománya érte el a legnagyobb, százalékos arányú növekedést az elmúlt három évben. Mindeközben sikerült tovább növelni az Erste Bank eredményességét is. Az első háromnegyed évben a működési bevételek 8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, miközben a kiadások növekedése az 1 százalékot sem érte el, így mintegy 3 százalékkal javulni tudott a költség/bevétel mutatója a magyarországi Erste csoportnak.
2. A következő időszak legnagyobb kihívását a munkaerő-piaci helyzet és a digitalizáció jelenti. Ami az előbbit illeti: a növekvő béreket a cégek mind nehezebben tudják kigazdálkodni, a munkaerő hiánya pedig növekedési korlátot is jelent, vagyis amiatt maradnak el fejlesztések, beruházások, mert a cégek úgy gondolják, nem tudnák megtölteni a kibővített egységeket új dolgozókkal. A bankszektorban is nehezebb munkaerőt találni, a legnagyobb kihívást számunkra azok a pozíciók jelentik, ahol más, létszámban folyamatosan növekvő szereplőkkel is versenyzünk a munkaerőért. Ilyenek például az ügyfélszolgálati vagy informatikai pozíciók. Mi az Erste Banknál hiszünk a munkatársainkban és azokban, akiket ők ajánlanak, ezért külön belső ajánlási rendszert vezettünk be, amely segíti a legjobbak kiválasztását. Sokat foglalkozunk azzal a kérdéssel is, hogyan lehet megtartani a dolgozóinkat - ez a mai helyzetben egyre fontosabbá válik. Egy új, ErsteCare néven futó programot jelentettünk be nemrég, amely a jövő év elején indul el. Ebben egyedi módon ismerjük el munkatársaink lojalitását, különböző jóléti elemek mellett a plusz szabad napok és hetek is helyet kaptak benne. Ezen felül szeptemberben megkezdtük a székházunk átalakítását: egy modern, inspiráló, jól használható, otthonos és személyes munkahely megteremtése a célunk, ahol a kollaboráció és a közösségi funkciók kapnak kulcsszerepet. Nem csak az irodai környezetet igyekszünk otthonosabbá tenni, hanem a megfelelő magánélet-munka egyensúlyt is fontosnak tartjuk: idén megteremtettük annak a lehetőségét, hogy kollégáink otthonról is elláthassák feladataikat. Ennek köszönhetően a központban dolgozók 80 százalékának már van otthoni hozzáférése. Ez, ha csak az utazási időt vennénk is átlagosan napi 1-1,5 óra amit a családdal vagy rekreációval tölthetnek az emberek. A digitalizáció a bankok számára lehetőség, hiszen segítségével költséghatékonyabban képesek kiszolgálni ügyfeleik igényeit. Ugyanakkor kihívást is jelent, hiszen alkalmazkodniuk kell a technológia változásaihoz, a gyorsan átalakuló ügyféligényekhez - egyre többen használják a mobiljukat pénztárcaként és fizetnek vele, egyre többen bankolnak telefonos applikáció segítségével, és várják a funkciók bővítését. Mindemellett a fintech társaságok versenyhelyzetet teremtenek a pénzügyi szolgáltatásokban - főként az új, a bankok adatbázisát megnyitó, PSD2 szabályozás bevezetése után, vagy - ahogyan Magyarországon tervezik - az azonnali fizetési rendszer bevezetését követően. Nem hiszem, hogy a nagy fiókhálózattal, széleskörű tanácsadói szolgáltatásokkal, befektetési és hitelpalettával rendelkező bankok szolgáltatásai kiválthatók lesznek, ugyanakkor a digitális kínálatban élesebb lehet a verseny. Mindezeken túl, ahhoz, hogy a bankrendszer tovább fejlődjön, a bankadó további csökkentésére is szükség volna. Az Erste Bank Hungary jövedelemtermelő képessége már csoportszinten is megközelíti a legjobbakét, ám azokon a piacokon gyorsabb a bővülés, ahol a bankadó vagy a tranzakciós illeték nem terheli a pénzintézeteket. A bővülés lehetőséget teremt az adóteher csökkentésére. A mérlegfőösszeg növekedése emeli az adóbevételt, vagyis a bankok növekedésével az állam bevétele kisebb százalékos adóteher mellett is ugyanannyi lenne.
3. Az Erste Bank várakozása szerint 2019-ben a lakáspiacon és a háztartások fogyasztásában is fennmarad az utóbbi években tapasztalt lendület. Ennek megfelelően a piaci jelzáloghitel kihelyezés 10 százalékot meghaladóan bővülhet, míg a fogyasztási hiteleknél a piaci növekedés átlagosan 15 százalék lehet a szektor egészében. Az Erste Bank mindkét területen az átlagot meghaladó bővüléssel számol. Lakossági hitelezés esetében a piaci új folyósítások a válság előtti éveket is meghaladhatják, sokkal egészségesebb szerkezetben és minőségben. Fedezetlen hiteleknél egyre nagyobb igény mutatkozik a magasabb kölcsönösszegekre, valamint a kényelem és a gyorsaság is kiemelt elvárássá vált. A jogszabályi környezet változásának köszönhetően a jövőben a teljes hiteligénylési folyamat online csatornán bonyolítható. Az ügyfélélmény mellett tehát a digitalizációs edukáció segíti majd az egyes piaci szereplők kiemelkedését a versenyben. Mivel az ügyintézés kényelmesebb, átláthatóbb és gyorsabb az ügyfelek számára, arra számítunk, hogy miután megismertek egy-egy ilyen lehetőséget, egyre több online banki szolgáltatást vesznek majd igénybe. Jelzáloghitelezési oldalon a fogyasztóbarát konstrukciók okozta árverseny érezhető, a fix kamatozású hitelek dominanciája tovább folytatódik, és bár az idei évi növekedési ütem megismétlődése nem várható, a növekedés itt is erős lesz. Ami a vállalati hitelezést illeti: a Magyar Nemzeti Bank jövőre induló új növekedési hitelprogramja jelentős hatással lesz a hitelkihelyezések alakulására. Az Erste Bank jövőre is nagy hangsúlyt fektet a hazai kkv-szektor finanszírozására, a növekedési hitelprogramban 8-10 százalékos részesedéssel számolunk. Összességében elmondható, hogy a 2018-ban (is) mutatott teljesítményének köszönhetően már közepes méretű piaci szereplőnek számító Erste Bank a jövőben is az átlagot meghaladó bővülést tervez a vállalati hitelezésben, várakozása szerint 2-3 éven belül a harmadik legnagyobb vállalati hitelezővé válik.

Zolnai György vezérigazgató, Raiffeisen
1. Nagyon jó évnek gondolom a Raiffeisen Bank szempontjából. Végrehajtottunk egy komoly akvizíciót az év során, megvásároltuk az AEGON Hitel Zrt. teljesítő jelzáloghitel-állományát. Ez hatalmas háttérmunkát igényelt, több tucat kolléga dolgozott rajta. Háromszorosára növeltük a lakossági hitelezés volumenét, és nagy lépéseket tettünk egy teljesen új mobilbanki rendszer beindítása érdekében. Corporate területen is jelentősen bővült a portfoliónk, örömmel számolhatok be arról, hogy december 20-án egy - talán az év egyik legnagyobb dealjének számító - közel 65 milliárd forint értékű hitelszerződést írtunk alá a Samsunggal. Mellesleg a számaink is jók, terv felett lesznek az eredményeink, ráadásul megkötöttük a szerződést új székházunkra. A szektorral kapcsolatban a kép vegyes, az alacsony kamatszint, a túlzott likviditásbőség, a túlszabályozottság áll a mérleg egyik serpenyőjében, a másikban a javuló eredmények és a növekedés.
2. Az egyik természetesen a növekedés további erősítése, elsősorban lakossági hitelezési oldalon. Ezen a területen tovább szeretnénk növelni a piacrészesedésünket. A második természetesen a digitalizáció: itt kell egy egyensúlyt találni a magas költségek és a látványos ügyfélélmény-növekedés között. Ide kapcsolódik a nyáron induló Azonnali Fizetési Rendszer, ami rengeteg háttérfejlesztést igényel, és alapjaiban fogja megváltoztatni a napi banki működést. Mi ezzel a feladattal nagyon jól állunk, a közelmúltban elsőként sikeres tesztet végeztünk. Természetesen vannak gazdasági jellegű kihívások is, például a kamatmarzs kérdése, vagy a globális politikai kérdések.
3. Továbbra is erős lesz a lakossági hitelezés - nemcsak nálunk, hanem a versenytársaknál is, mi igyekszünk majd az eddigiekhez hasonlóan jó ajánlatot adni, és gyors, gördülékeny ügyintézést biztosítani. Szinte biztos, hogy vadonatúj mobilbanki applikációval jelentkezünk az év során, melyet közösen fejleszt az RBI csoport. Fontos szerep jut majd az év elejétől újrainduló NHP programnak a vállalati finanszírozás terén, itt jelentős érdeklődést várunk. Nyártól pedig - ahogy említettem - teljesen új fizetésforgalmi rendszer indul az országban, jelentősen felgyorsítva a pénzügyi életet, és talán egy kicsit megváltoztatva az üzleti-pénzügyi kultúrát is. Októbertől pedig a PSD2, a nyitott bankolás indulása is jelentős esemény lesz.

Balog Ádám vezérigazgató, MKB
1. Kitűnő év volt! A bankszektor egésze és az MKB Bank számára egyaránt. A szektor erősödését idén is támogatta a tartósan kedvező gazdasági környezet, a makrogazdaság tervezhető stabilitása, az egyenletes növekedés tervezhetősége. Mindezek eredményeként növekszik a lakossági és a vállalati hitelállomány, jelentős a likviditás, alacsony szinten tarthatók a kockázati költségek. A humánerőforrás költségek növekedése folyamatos, de ha ezt kimondom, abban a pillanatban jóérzéssel jut eszembe, hogy ez egyúttal azt is jelenti, hogy több pénzt visznek haza a munkavállalóink, több pénzt tudnak magukra és a családjukra költeni. Az MKB Pénzügyi Csoport elmúlt három éve egyértelmű sikertörténet, ezen belül is a 2018-as év az, ami évtizedekre előre biztosítja az MKB Bank meghatározó piaci szerepét és digitális lehetőségeit: olyan IT rendszert építettünk az MKB Bank számára, melyről a nemzetközi pénzvilág vezető sajtója is a legnagyobb elismeréssel közölt hosszabb tartalmakat. Hogy a számokról is beszéljek, az MKB Pénzügyi Csoport 2018-as eredménye a negyedével haladhatja meg a tavalyit, ami szintén rekordnak számított a bank életében.
2. Az MKB Bank markáns fejlődési pályán halad, így a korábbi évek eredményeinek meghaladása már önmagában is jelentős kihívás. 2019-ben emellett továbbra is feladatunk frissen megépített digitális rendszereink és képességeink további kihasználása, szolgáltatás-fejlesztési programunk végrehajtása és a már jelenleg is folyamatban lévő fintech és egyéb terveink folytatása. Jövőre - harmadik magyar pénzintézetként - tőzsdére visszük az MKB Bankot és finiséhez érkezik az Európai Bizottsággal három éve tartó együttműködésünk is. Továbbra is nagyon észnél kell lennünk, hogy pontosan tervezzük meg az MKB helyét, útját, lehetőségeit és céljait a magyar bankrendszerben és természetesen arra is figyelnünk kell, hogy továbbra is fenntartsuk a gyors és hatékony reagálási képességünket a körülöttünk történő változásokra, lehetőségekre. Magától értetődik, hogy a teljes bankszektor abban bízik, hogy továbbra is az eddigi kedvező pályán maradunk 2019-ben, így a szektor előtt álló legnagyobb feladat az eddigi fejlődési ív fenntartása. Jövőre lesznek olyan kötelező feladataink, mint az azonnali fizetés bevezetése vagy ügyfelek újraazonosításának elvégzése. A bankszektor egészének erősödése, a pénzintézetek közötti versengés és az egyre gyorsuló digitális fejlődés nyertesei az ügyfelek lesznek, úgyhogy elmondhatjuk, hogy a jó úton haladunk.
3. Magyarországon 2019 közepén indul az azonnali átutalási rendszer. Ez minden nap, a nap 24 órájában biztosítja majd, hogy a megbízástól számított öt másodpercen belül "átérjen" a pénz a fogadóhoz, magánszemélyek esetében ez a 10 millió forint alatti átutalásokat teszi lehetővé. Ez az előrelépés a bankok szolgáltatási lehetőségeit és a fogyasztói szokásokat is jelentősen megváltoztathatja. Az MKB új digitális rendszere alkalmas és felkészült erre a kihívásra, sőt jövőre az összes számlacsomag-szolgáltatásunkat is megújítjuk. Az MKB Fintechlab nemzetközi együttműködéseink eredményeként az MKB Bank a lakossági és vállalati ügyfelei számra egyaránt készül - az új, PSD2/API előírásoknak mindenben megfelelő - digitális fejlesztésekkel, ezeket egyelőre még nem részletezném, hadd legyenek ezek meglepetések. Magyarországon először az MKB Private Banking alkalmaz robottanácsadót, amely jelentős költséghatékonyság-növekedést, még hatékonyabb ügyfél-akvizíciót, illetve ügyfél-megtartást; az MKB Private Banking ügyfelei számára az eddigieknél is proaktívabb kiszolgálást és még jobb teljesítményű befektetéseket biztosíthat. A vállalati szektorban az NHP fix révén a hosszabb futamidejű, fix kamatozású beruházási hitelek felfutására számítunk a bankszektor és MKB szintjén is. Az MKB-ban továbbra is rendelkezésre állnak az MFB pontok révén 0%-os hitelek, amelyeket vállalati ügyfeleink mellett a lakosság is igénybe vehet, például energetikai korszerűsítésre.

Simák Pál elnök-vezérigazgató, CIB
1. A bankszektor 2018-at is eredményesen zárta, bár jövedelmezősége - ahogyan az várható volt - csökkent 2017-hez képest. Míg 2017-ben jelentős céltartalék-felszabadítások történtek, ez az idei évre nem, vagy csak kisebb mértékben volt jellemző, ugyanakkor a továbbra is alacsony kamatkörnyezet, illetve a jelentős nyomás alatt lévő bér- és fejlesztési költségek is tényezői voltak az idei évi alacsonyabb szektorszintű eredménynek. Az idei év egyik jellemző vonása volt, hogy nagyon sok digitális újdonsággal, innovációval jöttek elő a szektor szereplői. Azt is látnunk, tapasztalnunk kellett ugyanakkor, hogy a rendkívül sok, részben kötelező, részben a következő évek ügyfélkiszolgálását megalapozó fejlesztés mára nagyon komplexszé vált: kevés a zökkenőmentes átállás az újdonságok bevezetése során, és erre a jövőben is számítani kell. Bár a jövedelmezőségen még kevésbé látszik, de az idei évben komolyan beindult a hitelezés. Ez önmagában is pozitív, az pedig külön kiemelendő, hogy mindez a lakossági oldalon a kamatkockázat jelentős mérséklése mellett valósulhatott meg azzal, hogy az új jelzálog-fedezetű ügyletek meghatározó részét már fix kamatozású konstrukció igénybevétele jellemezte. A CIB és anyavállalata, az Intesa Sanpaolo Bankcsoport (ISP) 2018-ban új 4 éves stratégiát hirdetett meg. A CIB stratégiai célja - összhangban az ISP céljaival - a fenntarthatóan nyereséges működés biztosítása a növekedésen és digitalizáción keresztül. A stratégia első éve mind az ISP, mind a CIB tekintetében sikeres volt. Hosszú idő után 2018-ban a CIB Csoport hitelállománya abszolút értékben is nőtt annak ellenére, hogy idén folytatódott a még megmaradó NPL-állományunk leépítése. Ez utóbbi folyamatnak most már tényleg a végére értünk: tavasszal integráltuk a szervezetbe azt a szervezeti egységet, amely éveken keresztül ennek a portfóliónak a kezelésével foglalkozott. A CIB mára rendkívül tiszta portfólióval rendelkezik: mind a NPL, mind a 90 napos késedelmes ügyletek aránya kedvezőbb a szektorátlagnál. 3. éve nyereségesen működünk: az idei évi eredményünk - bár a szektorhoz hasonlóan a tavalyi évhez képest csökkent, de - várhatóan duplája lesz a tervezettnek. Az alacsony kamatkörnyezet ellenére tudjuk a bevételi terveinket teljesíteni, és a költségszintünket az idei évben is sikerült a tervezett alatt tartani. A digitalizációt tekintve nagy terveink voltak idénre, sikeresen megvalósítottuk őket. Megújult a honlapunk, számos új funkcióval bővült a mobilapplikációnk, és weboldalunkon keresztül mára nemcsak meglévő Ügyfeleinknek, hanem minden jövedelemmel rendelkező magyar állampolgárnak, azaz 4,5 millió Ügyfélnek tudunk személyi kölcsönt adni fióki látogatás nélkül, akár 30 perc alatt. A személyi kölcsön folyósításaink 25%-a már online csatornákon keresztül valósul meg. Büszke vagyok arra, hogy a CIB rendelkezik ma a magyar bankszektorban a legnagyobb digitális penetrációval, azaz a teljes ügyfélszámra vetítve a mi ügyfeleink használják a legnagyobb arányban a digitális csatornáinkat, havonta körülbelül 1 milliószor kontaktálva velünk ezeken keresztül. A digitális csatornáink fejlesztésével párhuzamosan tovább folytattuk a fiókhálózatunk megújítását: szeptemberben megnyitottuk az első új design szerinti fiókunkat. Ez már nemcsak bank, hanem közösségi tér is egyben, ahol kényelmes kanapék, közösségi asztal, wifi és ingyenesen használható tabletek állnak az ügyfelek rendelkezésére. Összességében tehát sikeres és eredményes évet zártunk.
2. Változatlanul a fenntartható jövedelmező működés biztosítását tekintjük a legfőbb célunknak 2019-ben is: és ez jelenti jövőre is a legnagyobb kihívást. A kamatkörnyezet ugyan kis mértékben javulhat, azonban egyszeri, a céltartalékképzéssel összefüggő, eredményjavító tételekre jövőre már biztosan nem számíthatunk. Költségoldalon ugyanakkor változatlanul számítani kell a bérekkel és fejlesztésekkel összefüggő tételek növekedésére. Éppen ezért az a célunk, hogy az ügyfelek számára is értékteremtő szolgáltatásokon, termékeken keresztül a jutalékbevételi bázisunkat erősítsük: azon dolgozunk, hogy az elmúlt években végrehajtott fejlesztéseink, beruházásaink 2019-ben még nagyobb mértékben járuljanak hozzá a jutalékeredményünkhöz. Szektorszintű kihívást fog jelenteni a júliusban bevezetendő azonnali fizetésre történő átállás, illetve az, hogy a hiteloldali növekedés ne párosuljon egyes szereplőknél túlzott kockázatvállalással.
3. Hiszünk abban, hogy egy hosszú távon gondolkodó banknak lépést kell tartania a digitalizációval, úgyhogy folytatjuk e téren a fejlesztéseket. Jövőre megújítjuk a vállalati internetbankunkat, és egységessé tesszük a vállalati front-end rendszerünket. Az I. negyedév végén megnyitjuk az első (majdnem) papír nélküli fiókunkat. Az idei évben pozitív tapasztalatokat szereztünk az ISP leányvállalatai közötti szorosabb együttműködésben rejlő lehetőségekről: ez segített bennünket abban, hogy gyorsabbá tegyük a hiteljóváhagyási folyamatunkat, hogy sikeresebben tudjuk multinacionális vállalatokat akvirálni. A gyakorlatot jövőre is folytatni szeretnénk. Mindemellett pedig dolgozunk a folyamataink automatizálásán, racionalizálásán, hogy ezzel is több kapacitást biztosítsunk az értékesítés számára. Fenntarthatóság, növekedés, digitalizáció: ezek határozzák meg a CIB stratégiai pályáját. Ezek mentén haladunk 2019-ben is: a 2018. évi eredményeink azt igazolják, hogy jó úton járunk.

Lélfai Koppány elnök-vezérigazgató, Budapest Bank
1.
2018-ban minden jel szerint jó évet zár majd a magyar bankszektor. A bankrendszer működését jelentősen befolyásolja az ország gazdasági állapota, és ebben a tekintetben Magyarországon igen csak kedvezően alakult a helyzet, elég csak a közel 5 százalékos, széles bázisú gazdasági növekedést kiemelni. Jelentős mértékben nőtt a hitelezési aktivitás, és a szektort idén is magas jövedelmezőség és javuló portfólió minőség jellemezi, azonban az eredménynek még mindig jelentős része származik a céltartalékok felszabadításából. A Budapest Bank hagyományosan és következetesen prudens módon hitelező bank, így még a 2008-as pénzügyi válság során is megőriztük stabilitásunkat és nyereségesen működtünk, nem volt szükségünk tőkeinjekcióra. Az elmúlt években is jó alapokra építettük a növekedésünket. Bankunkat erőteljes üzleti bővülés jellemezte 2018-ban is. A rendkívül éles verseny ellenére nőtt a vállalati hitel portfoliónk, kétszámjegyű növekedést értünk el a kkv szektor hitelezésében, továbbá a kkv- és mikrovállalati szegmensekben a második legtöbb számlát nyitottuk. A negyedik legnagyobb fiókhálózattal rendelkező kereskedelmi bankként dinamikusan növeltük a lakossági hitelállományunkat is, és a stratégiai fókusz területeinken (mint pl. a jelzáloghitelezés, autófinanszírozás, személyi kölcsönök) az erőteljes piaci dinamikát is meghaladó mértékben, jóval 50% fölött nőtt új hitelkihelyezésünk volumene. A digitális stratégiánk megvalósításának fontos mérföldköve volt a Budapest Bank Mobilfizetés elindítása, amelyet az év során új funkciókkal is gazdagítottuk. 2018 egyik legnagyobb kihívását és sikerét a Budapest Bank új kártyarendszerének bevezetése jelentette, amely egyúttal a korábbi tulajdonosról, a GE-ről való leválás utolsó, legnagyobb szabású projektje volt. Október végén Európa egyik legmodernebb kártyarendszerére álltunk át a lehető legkisebb ügyfélhatás mellett.
2. 2019-re nézve én optimista vagyok mind a bankszektor, mind a Budapest Bank tekintetében. Terveink szerint a Budapest Bank tovább halad a dinamikus bővülés útján, a fejlesztéseink fókuszában jövőre is a digitális szolgáltatások és az ügyfélélmény állnak majd. Ugyanakkor a bankszektor legnagyobb kihívásának a jövedelmezőség javítását tartom. A kiéleződő verseny egyre nagyobb nyomást helyez a banki termékek és szolgáltatások árazására, és bár a céltartalék-visszaírásoknak még 2019-ben is magas maradhat a szintje, ez hosszabb távon egyre csökkenő mértékben segíti majd az eredményt. Várakozásaim szerint a jelenlegi tőkearányos nyereség szint nem lesz tartható már 2019-ben sem. Így előtérbe kell kerülnie a hatékonyság növelésének az adott bank stratégiájától függő eszköztárral. Emellett jövőre minden bank számára komoly megoldandó feladatot jelent az azonnali fizetések bevezetése.
3. Az új csatornák megjelenésére, illetve növekvő szerepére számítok, legyen az fiókhálózaton túli fizikai vagy digitális csatorna. A digitalizáció a teljes bankszektor számára továbbra is hatalmas kihívás és egyben lehetőség marad. Innovatív ötletekből nincs hiány, a kérdés a hatékonyságon túl az egyes bankok informatikai megoldás leszállítási képessége, illetve ennek gyorsasága. Hosszú távú ügyfélszerzési és jövedelmezőségi szempontok miatt is elindul a gondolkodás olyan megoldások irányába, amelyek a klasszikus a banki termékek körén túlmutató szolgáltatások. A Budapest Bank hagyományosan erős a stratégiai partnerekkel való együttműködésben, ezt a versenyelőnyt szeretnénk tovább építeni, és a fent említett további területeken is újításokkal megjelenni. Célunk ezen új szolgáltatásokkal is tovább javítani az ügyfélélményt, ügyfeleink elégedettségét, ezáltal is pozitívan megkülönböztetve magunkat a bankpiacon.

vida-jozsef.jpg

 

 

 

Szólj hozzá