Vida József a bankszektor jövő évi kilátásairól nyilatkozott


2017. dec 28. írta: Takarék

A Takarékbank elnök-vezérigazgatója a Portfolio.hu gazdasági portál év végi kéréseire válaszolt. 

Hogy értékeli 2017-et saját bankja és a bankszektor szempontjából? 

A 2017-es év a vállalati után a lakossági hitelpiacon is meghozta a fordulatot, vagyis végre ez utóbbin is növekvőbe fordultak az állományok. A csökkenő, de még mindig jelentősnek mondható problémás portfolió, valamint a korábbi évek hiteleinek csúcsra járó tőketörlesztése miatt a növekedés nem lesz töretlen és egy ideig még igen lassú ütemű lesz, de az új folyósítások meredek emelkedése révén (aminek fennmaradását támogatják a következő két-három év igen kedvező gazdasági kilátásai) nemcsak a volumenek lesznek nagyobbak, hanem a hitelminőség is javul.

2016 után 2017 az eredményességet illetően is egy újabb jó év volt a bankszektornak. Nem szabad azonban elfeledkezni arról, hogy ebben komoly szerep jutott a korábbi években megképzett céltartalékok felszabadításának, amelyre már 2018-tól sem lehet ilyen mértékben számítani.

A Takarék Csoportban korszakváltó átalakulás zajlik: a közel félszáz takarék egyesülése és 12 regionális központba szervezése mellett jelentős mértékben átalakulnak a Takarék Csoport központi szervezetei is. A reorganizáció célja a működés költséghatékonyságának, a takarékok versenyképességének növelése, valamint az, hogy az ügyfelek az eddigieknél több, jobb, egységesebb szolgáltatásokat kapjanak. Ezek a változások igen sok erőforrást követelnek és jelentős költségekkel járnak. Az átfogó szervezeti átalakítás mellett komoly eredmények tartjuk, hogy sikerült növelni piaci részesedésünket különösen a vállalati hitelszegmensben, de emellett a lakossági jelzáloghitelek esetében is. És bár éppen az említett magas költségvonzattal járó szervezeti átalakítások miatt a 2017-es csoportszintű eredményszámok még nem lesznek különösebben fényesek, ezek eredményeként egy jóval hatékonyabb, áramvonalasabb és versenyképesebb szerkezet jön létre, ami az ugyancsak zajló informatikai fejlesztésekkel együtt az évtized végére jelentős mértékben megnöveli a Takarék Csoport és tagjainak jövedelemtermelő képességét.

Melyek lesznek a legnagyobb kihívások saját bankja, illetve a bankszektor számára 2018-ban? 


A bankszektor jövedelemtermelő képességét jövőre már nem segíti a korábban megképzett értékvesztés visszaírása, ugyanakkor az alacsony kamatkörnyezet a kamatbevételek, a csökkenő jutalékok pedig az egyéb bevételek oldaláról helyezi nyomás alá a banki profitokat.

Ezek mellett erősödik a nem banki pénzügyi közvetítés szerepe is, a vállalati hitelek piacán pedig korlátozza a bővülés lehetőségeit a rendelkezésre álló alternatív finanszírozási források bősége. Ezek mellett tehát további nagyfokú hatékonyságnövelésre, illetve esetleges további költségcsökkentésre lesz szükség ahhoz, hogy az elmúlt két év 15 százalék közeli tőkearányos nyereségének legalább a fele megmaradjon.

A Takarék Csoport teljesítményére ezen tényezők mellett jelentős hatással lesz az, hogy a 2017 végéig lezajlott takarékszövetkezeti fúziókat követően mennyire lesz gördülékeny az átállás, mikortól jelentkeznek a szervezeti átalakításból fakadó hatékonyságnövekedés első eredményei. Jelenlegi ügyfélkörünk megtartása mellett mindenképpen lényegi előretörést kell elérnünk a fiatal ügyfelek megszerzésében, ami termék- és szolgáltatáspalettánk jelentős módosítását igényli.

Mindezek mellett óvatos optimizmussal tekinthetünk 2018 elé, mert úgy gondoljuk, hogy megszerzett pozícióink a vállalati, a lakossági és az önkormányzati szegmensben egyaránt lehetővé teszik piaci részesdéseink érdemi növelését.

Mely termékek, szolgáltatások és innovációk területén hozhat növekedést 2018 saját bankjánál, illetve a bankszektorban? 

Számos felmérés mutatja, hogy a fiatalabb korosztályok pénzügyeik túlnyomó részét már egyértelműen elektronikus platformokon intézik. Így továbbra is kulcsszó marad a digitalizáció: vonzó és megbízható applikációkkal, szolgáltatásokkal kell ennek az ügyfélkörnek az igényei elébe menni. Emellett rendkívül fontos a belső folyamatok digitalizálása is. Az ügyfelek jelentős része azonban továbbra is ragaszkodik a személyes, banki ügyintézéshez, amelyben a takarékok hagyományosan erősek.

Az új folyósítások tekintetében nagyon erősen bővülő lakossági hitelpiacon tehát így is maradnak olyan ügyletek, amelyek igénylik az ügyfelek bankfióki megjelenését. Ám egyrészt a megfelelő informatikai fejlesztésekkel az ügyintézés ideje csökkenthető, másrészt különböző megoldásokkal, mint például a mobilbanki hálózat, a bankfiók azokhoz az ügyfelekhez is közel vihető, akiknek amúgy az elérése nehézkesebb - a Takarék Csoport ügyfeleinek körében ezek súlya nem lebecsülhető.

A Takarék Csoport 2018-ban is a lakossági jelzáloghitel-piacot, valamint a kkv-k, és különösen az agrárgazdasági kkv-k hitelpiacát látja olyannak, ahol komoly növekedési potenciál van. Emellett - de ezekkel részben összefüggésben - erősíteni kívánjuk jelenlétünket a lízing- és faktoringpiacon is.

_b4z0320_kk.jpg

Szólj hozzá