Nagy átalakulások kezdődtek a magyar bankoknál


2017. nov 17. írta: Takarék

Az ügyfélélmény nemcsak a banki felületek modernizációjával növelhető, szükség van hozzá a belső banki folyamatok és a back office digitalizációjára is.

A bankok transzformációs kényszeréről, a nagy technológiai óriások által jelentett fenyegetésről, de még a bankok e-számlázás segítségével történő digitális csomóponttá válásáról is szó volt a Portfolio Banking Technology 2017 konferenciájának egyik szekciójában.

Mekkora most a transzformációs kényszer (és ezzel kapcsolatos ügyféligény) a bankokon?

Foltányi Tamás (Erste) szerint az MNB gondoskodott róla, hogy a digitális átállás ne legyen dilemma a bankszektor számára, az azonnal átutalásra például 2019 közepéig fel kell készülni. Koczka Dániel (MKB) felhívta a figyelmet, hogy most még nagyobb az esélye annak, hogy egy pár szétválik, mint hogy egy ügyfél bankot váltson, de ebbe nem szabad belekényelmesedniük a bankoknak, ennek az időnek hamarosan vége. Kozma Zoltán (Takarékinfo) szerint az egyes ügyfélcsoportok más-más igénnyel lépnek fel, ráadásul a digitalizáció nemcsak a weben történik, hanem a fiókokban is egyre nagyobb kényszer. Mindezt a core rendszerek cseréje, megújítása egészíti ki. Molnár Péter (CIB) a költség/bevételt is kényszerítő erőnek nevezte. Szerinte az a reális, hogy az ügyfelek 20-25%-a az, aki egy személyi kölcsön felvételét kapásból otthon ülve végigviszi (hiába igényel ez rekord rövid, 7 perces időt náluk), a többség személyes közreműködést igényel a bank részéről. Vér Béla (ApPello) a folyamatok, a back office területek digitalizációja a legnagyobb kihívás, az ügyfélélményen itt, pl. a hitel átfutási idejének jelentős csökkentésével lehet javítani. Kerekes Antal (PwC) a felmérésük alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a 100%-ig digitalizált fiókoknak nem feltétlenül van sok értelmük, mert azok, akik használják a digitális megoldásokat, ezt online, pl. otthon ülve megteszik.

Felgyorsítja a banki transzformációt a külső szereplők megjelenése?

Foltányi Tamás (Erste) szerint igen, alapjában véve az Apple és más technológiai óriásoktól lehet tartani, elég csak arra gondolni, ahogy a Google lefölözte a hirdetési piacot. Hozzá hasonlóan Koczka Dániel (MKB) is azt mondta, a kisebb magyar szereplőktől kevésbé félnek, bennük elsősorban együttműködési lehetőségeket látnak. Kozma Zoltán (Takarékinfo) nem tart az említett nagy szereplőktől, szerinte figyelni kell őket, és ellesni azt, amit jól csinálnak, a versenyképesség megtartásában az ügyfélismeret a döntő, a pénzforgalom konzervatív piac maradhat. Molnár Péter (CIB) szerint Olaszországban már kemény tárgyalásokat folytatnak a bankok az Apple Pay-jel, és a nagy technológiai szereplők már komoly szeletet kihasítottak a bankok profitjából. A bankokban ugyanakkor egyelőre jobban bíznak az ügyfelek, mint a fintech startupokban, és a menedzsmenttapasztalatok is inkább mellettük szólnak. Vér Béla (ApPello) szerint a bankok belül jóval komplexebbek (pl. 5-6%-os részesedésű bankok is több száz féle hiteltermékkel rendelkeznek), ami nem vonzó a fintech cégek számára, de biztos, hogy fognak valamennyit harapni a bankok piacából.

Hogy áll a belső digitalizáció a bankoknál?

Ma már a hitelelbírálás digitalizációja is napirenden van, a belső folyamatok digitalizációjának egyik előképe az adattárházak korábbi fejlődése - derült ki Foltányi Tamás (Erste) szavaiból. Koczka Dániel (MKB) szerint a kamatkörnyezet csökkenése és az ügyfélélménnyel kapcsolatos igények egyaránt gyorsítják a digitalizációt. Az MKB-nak "mindenhez hozzá kellett nyúlnia", párhuzamosan rengeteg belső fejlesztési folyamat zajlik. Kozma Zoltán (Takarékinfó) felhívta a figyelmet, hogy valójában a belső hatékonyság fejlesztéséről szól mindez, ami nélkül nem működik a megfelelő ügyfélkiszolgálás. Molnár Péter (CIB) a banknál 7 perc alatt elérhető személyi hitel nyilvánvalóan már nem képzelhető el a háttérben humán munkaerővel, többek között új kockázatkezelési, scoring stb. mechanizmust kellett bevezetni.

mobilephone_pexels-photo-499936.jpeg

Szólj hozzá

digitalizáció Portfolio Takarékinfo