Nagy változások jöhetnek az EU agrárpolitikájában


2016. sze 30. írta: Takarék

Szakértői körökben intenzív vita folyik az EU Közös Agrárpolitikájának (KAP) folytatódó reformja miatt. Mivel a Takarék Agrár Központ tevékenységének kiemelt területe az előrejelzés és jövőkutatás, ezért fontos az események nyomon követése és ezzel párhuzamosan a takarékok felkészítése a várható változásokra – véli Fórián Zoltán, a központ vezető agrárszakértője.

forian_zoltan_vezeto_agrarszakerto_takarekbank_agrar_kozpont.jpg

Szükséges-e fenntartani a KAP közvetlen támogatásokat 2020 után? Milyen következményei lehetnek a közvetlen támogatás megszűnésének (nagymértékű csökkenésének), és erre hogyan tudnak felkészülni a magyar gazdák? Elsősorban ezek a kérdések foglalkoztatják a szakmát az EU Közös Agrárpolitikája kapcsán.

A következő pénzügyi-kifizetési ciklusban még nem számítunk a közvetlen támogatások megszüntetésére, illetve az sem kérdéses, hogy a közvetlen támogatásokra szükség van. Különösen igaz ez a még 10 év után is a régiekétől erős lemaradásban lévő „új” tagállamok mezőgazdaságaira. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne férne rá a továbbfejlesztés a rendszerre. Jól tükrözik a tagállamok ezzel kapcsolatos véleményét azok a reakciók, amelyeket az első félév holland elnökségének végén egy KAP reformmal kapcsolatos vitaanyag kapcsán fogalmaztak meg. Csaknem egyöntetűen utasították el a KAP leépítését, de még az élelmiszerpolitikával való kibővítését és az ártámogatások felé való átalakítását is. A tagországok állást foglaltak a közvetlen kifizetések fenntartása és a jelenlegi szintű költségvetési keret mellett is. Mindemellett számos régen hangoztatott igényt ismét megfogalmaztak, úgy mint a termelők alkuerejének erősítése, az adminisztráció csökkentése, az egyszerűsítés. Ebből jól látszik, mennyire merev, lassú, bürokratikus a rendszer, és hogy mennyire fontos annak fenntartása a tagállamok számára. Bár a 2020 utáni KAP-ra vonatkozó bizottsági javaslatra még bő egy évet várni kell, az már most előrevetíthető, hogy minden változtatási kezdeményezés erős vitákat fog szülni, és nem zárható ki, hogy ezek elhúzódása miatt ismét átmeneti évvel kezdődik a ciklus.

A közvetlen támogatás hatása többrétű, ezért esetleges megszüntetésének hatásait sem szabad pusztán kieső bevételként megközelíteni. Elkényelmesítő, termésszerkezet-bebetonozó hatása például nem vonható kétségbe, mint ahogy az sem, hogy az árak mélyrepülése idején nem csak összegében, hanem kiszámíthatóságában is nélkülözhetetlen mentsvára a termelési kedvnek.

A Takarék Agrár Központ várakozásai szerint a következő ciklusban sem úszható meg az agrárbüdzsé csökkentése, és a pillérek közötti arányok változása. Ennek mértéke hosszas alkuk folyamán fog kialakulni. Az első pillér felől a második felé arányeltolódásra is számítunk. Ez utóbbiban pedig akár egyeduralkodóvá is válhatnak a visszatérítendő támogatások.

Nem véletlen, hogy az első mondatokban gyakran használjuk a „még” szócskát. Arra számítunk ugyanis, hogy a KAP következő ciklusában már kódolva lesz az erőteljes leépítés, amire a következő, vagyis 2028-ban kezdődő időszakban számítunk. Ezt egy nagyon fontos haladékként kell felfogni minden támogatási alanynak. Lehetőségnek arra, hogy felépítsék gazdálkodásuk fenntartható fejlődési pályán való működését akár támogatások nélkül is. Ehhez a Takarék ügyfelek nem csak a finanszírozás teljes palettáját, hanem piaci információkat, előrejelzéseket, és stratégiai tanácsokat is kapnak partnerüktől, pénzintézetüktől.

A tanácsadó pénzintézeti modell, amit az agrárium kiszolgálása terén kialakítottunk, azt célozza, hogy ne a támogatási rendszer nyújtotta motivációk határozzák meg ügyfeleink fejlesztési és piaci döntéseit. Tekintsék olyan plusz bevételnek, amely fahéj a torta habján. Ehhez immár nélkülözhetetlen, hogy minden mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozásnak, mérettől függetlenül legyen jövőképe. Mi segítünk abban, hogy ezt felépítse. A támogatások háttérbe szorulása csak akkor nem lesz drasztikus hatással az agrárüzemekre, ha piaci, versenyképességi alapon épül fel tevékenységük.

A pályázati források – főként a visszatérítendők - szerepe várhatóan erősödik a fejlesztések támogatott finanszírozásában. Ez komolyan előre vetíti annak lehetőségét, hogy a jelenlegi – és úgy tűnik tartósan - alacsony kamatkörnyezetben hitelekkel hatékonyabban, gyorsabban valósíthatók meg a stratégiákban, a közösen kialakított jövőképben foglalt elképzelések. Ehhez kell az olyan stratégiai partner, mint a Takarék, amely teljes körűen, a kedvező forrásoktól a piaci érvényesülésig, minden tevékenységükben támasza az agráriumban tevékenykedőknek. A támogatási rendszer és a piac várható változásaira csak a tudatosság és szervezettség növelésével lehet hathatós választ adni.

8339-somogyi-programok-2012-evi-somogy-megyei-fesztivalok-programok-esemenyek-rendezvenyek.jpg

 

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő

Takarék Agrár Központ

Szólj hozzá

mezőgazdaság agrárium közös agrárpolitika EU-források Fórián Zoltán Takarék Agrár Központ