A takarékok egyedül nem tudnak helytállni a piacon


2015. dec 21. írta: Magyar Takarék

„Egyes területeken most is tudjuk tartani a versenyt a kereskedelmi bankokkal, de az előrelépéshez a takarékok értékesítési képességén sokat kell még javítani” – mondja Hartmann Imre. A Pannon Takarék Bank Zrt. elnöke – aki idén megkapta a takarékszövetkezeti szektor legrangosabb elismerésének számító Károlyi-emlékplakettet – úgy véli, hogy az egységes arculat bevezetésével évtizedes mérföldkőhöz érkezett a takarékszövetkezeti integráció. Az üzleti együttműködés szorosabbra fűzését minden korábbinál indokoltabbnak tartja, szerinte egy takarék egyedül nem tud életképes maradni a piacon.

Egy 2008-ban Önnel készült interjúban az egységes arculat és az egységes fellépés hiányát nevezte meg a takarékszövetkezeti szektor legnagyobb hátrányaként. A Károlyi-díj átadása után az egyik első mondata pedig az volt, hogy nagyon örül a takarékok új arculatának. Tényleg ennyire fontosnak tartja? hi.jpg

Igen, ezt jelentős mérföldkőnek gondolom. Régóta vannak integrációs törekvések, de eddig még soha nem értünk el oda, hogy valamennyi takaréknak teljesen egységes legyen az arculata. Voltak ugyan egységes arculati elemek, de a legtöbb takarék saját, önálló megjelenéssel volt jelen a piacon. Mindamellett, hogy nagyon fontos az egységes arculat, az csak az egyik szelete az egységes fellépésnek, hiszen tartalmat is kell tenni mögé. A valódi egységesség a közös termékekben, folyamatokban, egységes informatikában és a hasonló vállalati kultúrákban jelenik meg. Jó úton járunk ezen a téren, hiszen a kulcsfontosságú közös informatika fejlesztése is már folyamatban van.  Az új arculat bevezetését mi a saját hálózatunkban elkezdtük: elsőként a megújult győri fiókunkban, illetve fokozatosan azoknál a fiókoknál, amelyeket felújítunk, továbbá az egyesülésekkel beolvadó fiókoknál, hiszen ott a név változás miatt egyébként is aktuális a „cégér” cseréje.

Nagyon sok fejlesztés volt az elmúlt két évben, hogyan látja most az integrációt, miben kell a leginkább fejlődnie a takarékoknak?

Elsősorban az értékesítési képességünkön kell érdemben javítani, ezen a téren sok tanulnivalónk van a kereskedelmi bankoktól. Proaktívabbnak kell lennünk, hatékonyabban kell felmérni az ügyfelek igényeit ahhoz, hogy jobbak legyünk az értékesítésben. Az integrációs értékesítés-támogatási rendszer kiépítésével ezen a téren jelentős előrelépés történt, ma már van egy egészséges presszió a szektorban, hiszen folyamatosan mérjük és összehasonlítjuk a teljesítményt és az eredményeket.

Miért választják ma az ügyfelek a Pannon Takarékot egy kereskedelmi bank helyett? Miben tudnak többet nyújtani?

Elsősorban a rugalmasságunk, az ügyféligényekhez való jobb alkalmazkodás miatt. Minthogy helyi pénzintézetként a döntéseket helyben hozzuk meg, a kondíciók és egyéb feltételek terén is rugalmasabbak tudunk lenni. Az ügyfelekhez való közelségnek köszönhetően – két megyében a 45 fiókunkkal a városok mellett a kisebb településeken, községekben is jelen vagyunk – sokkal intenzívebbek az ügyfélkapcsolataink, mint a nagybankoknak. Mi ezért is gondoljuk helytállónak a „Több mint bank” szlogent.

Az egység mellett tehát törekedni kell arra, hogy a rugalmasságunk is megmaradjon. Kellenek a közös, dobozos termékek a retail termékeknél, vagy a kkv-knak szóló egyszerűbb termékeknél, de maradnia kell mozgástérnek a kondíciókban és az árazásban, hiszen ez egyik legnagyobb versenyelőnyünk.  

Hol tudják a leginkább tartani a versenyt a kereskedelmi bankokkal?

A legjobb piaci pozícióink a megyeszékhelynél kisebb méretű városokban – például Tata, Komárom – és a nagyobb, vagy fejlettebb gazdasággal rendelkező községekben vannak. Itt sok helyen piacvezetők vagyunk mind a lakossági, mind a kis- és középvállalati szegmensben, míg az ötezer fő körüli lakosú településeken szinte monopolhelyzetben vagyunk. Ekkora méretű településeken, főként a jobb gazdasági adottságokkal rendelkező helyeken, már van akkora ügyfélforgalom és olyan vállalkozói réteg, amely jó ügyfélbázist és jövedelmezőséget ad. A megyeszékhelyeken (esetünkben Győr, Tatabánya) a fúzióknak is köszönhetően folyamatosan erősödünk, de itt még jelentős fejlődési lehetőségek vannak, a fővárosban viszont még nem érvényesül annyira a takarékok súlya.  

Felgyorsultak a takarékszövetkezeti szektorban az egyesülések, a Pannon Takarék Bank is két új taggal bővült idén ősszel. Miben látja a folyamat fő mozgatórugóját?

A kisebb intézmények egyre kevésbé tudnak jövedelmet termelni és a működési költségeket kigazdálkodni. Egyrészt mert a gazdasági környezet megváltozott: a pénzügyi intézményeket terhelő adók mellett a jelenlegi kamatkörnyezetben a szűk kamatmarzsból és a jellemzően alacsony hitelállományból sokkal kisebb jövedelem keletkezik mint korábban.  Másrészt a jogszabályok, a belső szabályok a korábbinál nagyobb terhelést jelentenek, magasabb végzettségű, speciálisabb képességű munkaerőt igényelnek.

Ebből adódóan az egyesülések legfontosabb hajtóereje a hatékonyságjavítás, ami egyrészt a humán erőforrások hatékonyabb felhasználását, másrészt pedig a fiókhálózat racionalizálását (átfedések megszüntetése a közel lévő fiókok esetén, kisebb forgalmú fiókok osztott nyitva tartása) jelenti. Ezzel önmagában 100 millió forintos nagyságrendben lehet éves szinten költséget megtakarítani, és tapasztalataink szerint az egyesülés az üzleti aktivitásra is jótékony hatással van. Egy üzletileg aktívabb takarékkal történt egyesülést követően a csatlakozó fiókok is jobb teljesítményre lesznek képesek.

Az elmúlt időszakban gyakran elhangzott, hogy a gazdasági fellendüléshez aktívabb hitelezésre van szükség a bankok oldaláról. Önök hogyan állnak ezzel?

Mi most is készek vagyunk hitelezni, hiszen van elegendő tőkénk és szabad forrásunk is hozzá, ráadásul a városok mellett a kisebb településeken is jelen vagyunk, így közel vagyunk a vállalkozásokhoz és az emberekhez. Úgy gondoljuk, hogy az igazi áttöréshez a vállalatok és a lakosság részéről lenne szükség intenzívebb érdeklődésre, amit most több folyamat is támogathat. A lakásáfa csökkentése, a családok otthonteremtési kedvezményének kibővítése, vagy az agráriumba érkező új uniós források növelni fogják mind a lakosság, mind a vállalatok hitelfelvételi kedvét és hitelképességét is.

Ön szerint miért ítélték idén Önnek a Károly-emlékplakettet, minek szól az elismerés?

Nagyon nagy megtiszteltetésnek tartom, és alapvetően két dolognak tulajdonítom. Egyrészt annak, hogy az elmúlt húsz évben a kollégáimmal egy kis takarékból – a Komárom és Vidéke Takarékszövetkezetből – egy komoly, két megyében 45 fiókkal és jelentős tőkeerővel bíró regionális bankot építettünk fel. Ebből a térségnek komoly előnye származott, hiszen az itt élők több és magasabb színvonalú szolgáltatást kapnak ma, mint két évtizeddel korábban. Emellett jelentős összegű hitellel támogattuk a helyi kis-és közepes vállalatok, vagy a települési önkormányzatok fejlődését. A növekedésünkben szerepet játszott, hogy a kétezres években a bank-, illetve a takarékszövetkezeti szektor átlagánál nagyobb mértékben tudtunk bővülni, a nagyobb városokban is fiókokat nyitottunk és több takarék egyesült velünk. Legutóbbi egyesülésünk egyébként unikumnak számít a szektor történetében, hiszen a szövetkezeti formában működő Nyúl és Vidéke, valamint a Környe-Bokod takarékszövetkezetek egyesültek a részvénytársasági formában működő Pannonnal. Másrészt a díj, reményeim szerint az integráció érdekében kifejtett munkának is szól, annak, hogy mindig élharcosai voltunk az üzleti együttműködés szorosabbá tételének, az integráció fejlesztésének, mert úgy gondoltuk - és ma még inkább így gondoljuk -, hogy egy takarék egy erős csoport tagjaként tud igazán eredményes lenni.

integracios_hirek_karolyi_dij.JPG

 Hartmann Imre (jobbra)

Szólj hozzá

portfolioblogger pannon takarék bank hartmann imre