Takarékszövetkezetek a frontvonalon


2014. már 19. írta: Magyar Takarék

Biztonságot, stabilitást és új üzleti lehetőségeket hozhat a szövetkezeti hitelintézeteknek a szektor tőkehelyzetének állam általi megszilárdítása – derül ki abból az interjúból, amelyet három takarékszövetkezeti vezetővel készített a Takarék című lap. A vezetők szerint korábban nem volt üzleti kényszer a szektor szorosabb üzleti integrációjára, de nem is fogalmazódott meg soha az a komplex együttműködési lehetőség, amely a takarékszövetkezetek többsége számára vonzó lett volna. A piaci lehetőségek szűkülése azonban feltétlenül szükségessé teszi az összehangolt, közös fellépést, és az erős központi banki hátteret – mondják –, aminek köszönhetően a takarékszövetkezetek a jövőben állni tudják majd a versenyt külföldi hátterű kereskedelmi bankokkal.

Három-öt éven belül befejeződhet az integrációs folyamat, és középtávon reális cél lehet a takarékszövetkezeti szektor piaci részesedésének duplázása is, amit a bankrendszerben zajló átrendeződési folyamat is segíthet – vélik takarékszövetkezeti vezetők. A hatvani, a környe-bokodi és a Zalavölgye takarékszövetkezetek vezetői szerint az új Integráció legfontosabb hozadéka az lehet, hogy új üzleti lehetőségek nyílnak meg a szektor számára. A szorosabb üzleti együttműködéssel és egységes fellépéssel a takarékszövetkezetek olyan ügyfeleket is elérhetnek a jövőben, amelyeket külön-külön nem tudtak volna kiszolgálni. Prioritásként a nagyobb önkormányzatokat, a nagyvállalattá fejlődő kkv-kat és az agrárvállalkozásokat jelölték meg. (A teljes interjú a Takarék c. lap 7-11.oldalán olvasható, ide kattintva.)

Versenyre kelnek a kereskedelmi bankokkaltakarekcimlap01.jpg

A Takarékbank által biztosított központi banki háttér az ügyfelek teljes körű ki kiszolgálásában jelenthet a takarékoknak nagy segítséget, ezáltal pedig felvehetik a versenyt a külföldi hátterű kereskedelmi bankokkal is. Korábban ugyanis rengeteg idő és energia ment el arra, hogy a takarékszövetkezetek saját termékeket fejlesztettek és saját szabályzatokat dolgoztak ki. A jövőben viszont sokkal inkább az eladásra, az értékesítésre, az eredményességre tudnak majd fókuszálni a háttértevékenységek és a backoffice működtetése helyett. A takarékok feladata így a jövőben az lenne „hogy ott álljunk a frontvonalon – az ügyfelek előtt – és megpróbáljuk értékesíteni a termékeket.” Arra is felhívják a figyelmet, hogy az egységes termékek és szolgáltatások mellett a takarékszövetkezetek egyik legfontosabb sajátosságát, a rugalmasságot is meg kell tudni őrizni ahhoz, hogy a helyi vállalkozók és a lakosság igényeit hatékonyan ki tudják szolgálni.

Átláthatóság kell

Az Integráció állami megerősítésétől – a tőkehelyzet és a szabályozási környezet rendezésétől – a szektorba vetett bizalom megszilárdítását várják, amely növeli a stabilitást és a biztonságot az ügyfelek, a betétesek és a szövetkezeti tagság körében. Ahhoz azonban, hogy az Integráció tagjai között kiépülő keresztgarancia-rendszer jól működjön, átláthatóságra van szükség, a takarékszövetkezeteknek ismernünk kell egymás gazdálkodását, helyzetét. Ezt a minden szereplő számára egységes szabályozás biztosítani fogja, ha egységes méréssel is kiegészül a jövőben – mondják.

Szólj hozzá