Hatalmas lehetőség előtt a magyar borászok


2017. nov 16. írta: Takarék

Akár 190 ezer hektárnyi területen is lehetne szőlőt termelni Magyarországon a jelenlegi 65-70 ezer hektár helyett – írta az Agrárszektor portálon Hollósi Dávid, Takarék Agrár Igazgatóság vezetője.

A piaci térnyerést azonban nehezíti, hogy hiányzik a nagy mennyiségben jó minőséget garantáló árualap. Az ágazati szereplők fejlesztéseikhez 39 milliárd forintot használhatnak fel a Vidékfejlesztési Programban. A Takarék Csoport a beruházások finanszírozásához együttműködési megállapodás kötött a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával (HNT).

A jelenlegi kedvező finanszírozási feltételek mellett a növekvő borexport és a csökkenő import lehetőséget teremt a hazai fejlesztésekre. A Takarék Csoport együttműködik az ágazat szereplőivel a beruházások finanszírozásában olyan banki termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyek figyelembe veszik az ágazat speciális jellegét.

Ma nagyon jelentős versenyhátránya a hazai borágazatnak, hogy nem rendelkezik nagy volumenű, homogén minőségű árualappal, ami elsősorban az exportpiacokon okoz gondokat. Hiába szeretjük a magyar borokat és ismerjük potenciáljukat, ahhoz, hogy ezt más országokban is megmutathassuk, a kereskedelmi szektor sajátosságai miatt nem elég néhány ezer palackot termelni egy-egy fajtából, évjáratból. Tovább kell erősíteni a borvidéki termelők közötti összefogásokat és gondolni kell arra is, hogy a nagy piacok fogyasztói és beszerzői igényei szempontjából túl sok a szőlőfajta egy-egy borvidéken belül, nincs még meg a jól bevezetett, letisztult stílus.

A hazai piacon is figyelni kell az olcsó, de ahhoz képest kategóriájában viszonylag elfogadható, esetenként jó minőségű importborok fenyegetésére. Ezek nem feltétlenül jobbak a magyarnál, de előállítóik és forgalmazóik megoldották a nagy mennyiségű homogén bor termelésének, szállításának és értékesíthetőségének kérdését, így be tudtak kerülni a globális kereskedelembe.

A Takarék Csoport a közelmúltban együttműködési megállapodást kötött a HNT-vel. A csoport üzleti stratégiája szerint a takarékok érdemben kívánják növelni részesedésüket az agrárhitel piacon, középtávon pedig az agrárium és az élelmiszeripar egyik vezető piaci szereplőjévé kívánnak válni a finanszírozásban és az ügyfélszámban is.

wine-2853916_1280.jpg

Szólj hozzá

bor agrárium Takarék Csoport Hollósi Dávid